2013/08/14

Dagens bild - hemmaträning

Träningskompisarna!
Något jag aldrig trodde om mig själv - att jag skulle börja träna på gym eller ännu märkligare träna styrketräning hemma!

Men för att få ihop livspusslet och för att kunna träna i den omfattning som jag vill så är det så det fått bli och jag har lärt mig att älska det! Fördelarna som jag ser det är ju just att jag inte behöver transportera mig till gymmet, jag kan träna precis när det passar mig (direkt efter läggning av barnen) och dessutom kan jag göra det oavsett om jag är ensam hemma med barnen eller om maken är hemma. Nackdelen är väl att det krävs lite mer diciplin - jag har ingen som pushar på mig, inte heller behöver jag avboka ett pass - det är bara att strunta i det. Men eftersom jag tränar för min egen skull så är det ju bara jag själv som förlorar på missade träningspass och jag som får stå till svars när resultaten uteblir och jag är ingen mesig "domare"...

Så hur gjorde jag för att komma igång då? Jag köpte helt enkelt en bok och började på första sidan. Köpte den utrustning som behövdes och hittade en plats i hemmet som passade för träning (altanen i mitt fall). Jag bestämde mig för vilka dagar och vilken tid jag skulle träna - under sommaren när gymmet var stängt blev det måndag, tisdag, torsdag och fredag + cardio lördag eller söndag. 

Om jag var ensam hemma satte jag barnen i vagnen och gick en uppvärmningspromenad så att vi var hemma lagom till läggning. Sedan var det bara att få dem i säng och köra igång med träningen - allt som allt med stretching var jag klar på en timma. Sen kunde jag slappa i soffan resten av kvällen :)

Om maken var hemma hjälptes vi åt med läggningen av barnen och sedan när han intog tv-soffan så körde jag ett träningspass. 

Så jag tror verkligen att ingenting är omöjligt: vill = kan!

Just nu känner jag att det vore bra med lite mer utrustning, jag skulle vilja ha fler hantlar så jag slipper ändra vikter på de jag har mellan övningarna, jag skulle också vilja ha gummiband att träna med och kanske en bättre cardiomaskin så jag inte behöver ta med barnen ut på uppvärmning mitt i vintern... Men vi får väl se hur vi får ihop pusslet nu i vinter - kanske har jag inte samma behov av att träna hemma?

Planeringen inför hösten är iaf som följer:
måndagar: pass på gymmet
tisdagar: styrka hemma
onsdagar: pass på gymmet
torsdagar: vila
fredagar: pass på gym under arbetsdagen (friskvårdstimman skall utnyttjas!!)
lördagar: cardio eller cirkelpass
söndagar: vila

Ser ju toppen ut om du frågar mej!!
Så det där med plan B blir väl att träna hemma om det mot förmodan skulle vara något annat som stör min fina planering ;)

//e


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar