2013/08/11

Motivera mig!??!

Ja, ibland får jag höra orden "ge mig lite av din motivation" eller liknande, oftast skämtsamt men ändå med en viss underton av allvar. Jag förstår ju såklart vad den som säger detta menar, att den önskar att den vore motiverad till vad det nu är den önskar förändra och jag skulle såklart mer än gärna ge dem motivation - men det går ju inte! Motivation måste komma inifrån, en egen önskan om förändring!

Jag har själv försökt ge ner i vikt många gånger och varit nära att nå i mål, men så är det liksom som att motivationen tagit slut - jag har gett upp eftersom förändringen bara varit ytlig eller tillfällig om man så vill. Denna gång har jag gjort annorlunda och jag har haft en helt annan motivation/drivkraft. Jag behöver bara titta på mina barn och så VET jag att jag måste fortsätta eller att jag inte kan gå tillbaka till den jag var innan - för deras skull lika mycket som för min egen.

Jag har ju ett arbete som handlar om att hjälpa människor att förändra saker som inte är bra. Vi har många gånger i olika sammanhang inom arbetsgruppen velat ha motiverande kurser för de som inte förstår varför de behöver förändra, idag vet jag inte om jag tror på att de skulle fungera. Jag tror att man kan inte övertalas till att bli motiverad, man behöver nå sin botten eller få konsekvenser av sin livsföring som man inte kan leva med. Visst finns det de som inte klarar av att förändra i alla fall, men jag tror att de flesta av oss kan hitta kraften inom oss att göra det, om inte tidigare så iaf när vi blir "tvungna". Jag tror däremot på att visa vägen, vara ett föredöme eller inspiration till de som vill förändra men inte vet hur - det är den personen jag vill vara! Bara ödmjukt kunna säga - såhär gjorde jag - prova du med! Att vara ärlig och dela med sig!

Jag har vid ett par tillfällen senaste tiden fått höra att jag är just det en förebild, just för att jag är en vanlig "tjej/mamma/kvinna" som lever det vanliga livet och ändå kunnat göra den resa jag gjort. Det värmer så otroligt att höra och gör att viljan inom mig att kämpa vidare och att delge er min kamp stärks - jag kan ju inte ge upp när ni står vid min sida :)

//e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar