2014/03/20

Inspiration

Har funderat lite kring inspiration, kreativitet, ork och förmåga. Googlade som alltid ordens betydelse och hittade denna text på Wikipedia:

Inspiration och kreativitet hänger nära samman; kreativiteten förutsätter inspiration, att befinna sig i rätt mentalt tillstånd eller att få en ingivelse. Ytterligare en förutsättning för kreativiteten är en lekfull och frigjord förmåga att bryta mot ett invant sätt att se världen eller ett problem, ofta genom att använda analoga synsätt. I den senare bemärkelsen är konventioner, stress och inskränkningar hämmande för kreativiteten.

Så nu tycker jag mig ha hittat förklaringen till varför det inte "händer" något nytt i mitt liv, varför jag, trots att jag har en önskan om det, inte gör saker annorlunda. Varför jag är kvar på ett jobb som sliter ut mig mentalt och varför jag inte når riktigt hela vägen ända fram i tanken. Så mitt nya mål, för livet i stort är att skapa lugn tid för mig själv, tid där jag kan tänka klart mina tankar, läsa det jag behöver få läsa, för att sedan i slutändan hitta fram till kreativiteten.
Sen kommer jag till det svåra, förmåga och våga. Vad kan jag, vad är jag bra på, vågar jag chansa, kasta mig ut eller är livet jag lever fullt tillräckligt när det kommer till kritan.

Skrev ett inlägg i höstas om att jag behövde lära känna mig själv, börja ta reda på vad jag vill, tycker och tänker. Ungefär där kom verkligheten ikapp. Men än är det inte försent!

Vad inspirerar dig?
Vad/hur gör du för att få tid och ork till det där lilla extra?

Nu kaffe och en stund ensam med storebror innan lillasyster vaknar. Gör oss en bra dag!
//e 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar